Doelstelling

Toelichting doelstelling:

In de Vedische leer zijn de universele grondbeginselen van de Sanatan Dharma - in het Westen beter bekend onder de naam Hindoeïsme -vastgelegd. De Sanatan Dharma kent geen grondlegger; een begin noch een einde, zoals bij het Christendom of de Islam en is niet alleen voor een bepaalde doelgroep bestemd doch voor de gehele mensheid. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen mensen onderling. Deze Vedas -wat weten betekent -zijn duizenden jaren geleden in India geopenbaard. Men gelooft daarom dat de Vedas alle kennis van de wetten en principes in de natuur en in de mens zelf omvatten en dat zij door hun eigen tijdloze aard nooit verloren kunnen raken.Het behoort de gehele mensheid toe, omdat het geen aanwijsbaar begin kent en als essentie heeft het in harmonie leven met elkaar en met de natuur. De Sanatan Dharma staat voor uiterste verdraagzaamheid, rechtvaardigheid en geestelijke vrijheid en predikt derhalve in geen geval bekering naar of van andere religies. Het is in feite geen godsdienst, geloof of religie doch staat in het Oosten beter bekend als een morele levensbeschouwing, leefwijze oftewel “a way of life”.Praktisch gezien zijn de Vedische geschriften bedoeld om ideale levenspatronen, levenswijzen zichtbaar te maken, zoals modellen van ideaal denken, gedrag en relatiepatronen tussen mensen, natuur, culturen en landen in het belang van de gehele mensheid ende wereld. Doel is om een zo hoog mogelijke morele, spirituele en harmonieus leven te leiden die gebaseerd zijn op de vijf universele menselijke waarden (Waarheid, Rechtschapenheid, Vrede, universele Liefde en Geweldloosheid). Uit het Hindoeïsme is o.a. het Boeddhisme, Jainisme en Sikhisme ontstaan. De tendens heden ten dage van individualisering, intolerantie en fundamentalisme heeft geen plaats binnen het Hindoeïsme, derhalve ook niet binnen de Stichting Shri Jai HanumanFlevoland. Elk mens is een deel van de maatschappij, het welzijn van deze twee zijn dus onlosmakkelijk verbonden met elkaar. Het handelen van de mens dient in overeenstemming te zijn met de Dharma, die het karakter van de mens bepalen als individu en als gemeenschapslid.